Dungeons & Dragons

 

What is D&D?

بازی نقش آفرینی Dungeons & Dragons درباره داستان سرایی در دنیای شمشیر و جادوست. این بازی از اصل‌هایی مانند «قدرت تخیل» کمک می‌گیرد و بر همین پایه پیش می‌رود. این بازی مانند تصویر سازی از یک قلعه‌ی بلند، زیر آسمان توفانی شب است که یک ماجراجوی خیالی در شرایط مختلف چگونه تصمیم می‌گیرد و با چالش‌های در پیش‌روی خود برخورد می‌کند.

در بازی D&D هر بازیکن یک ماجراجو (کاراکتر) خلق می‌کند و با ماجراجوهای دیگر هم مسیر می‌شود. در این مسیر ممکن است که این تیم یک غار تاریک، یک شهر مخروبه، یک معبد گمشده در جنگل و یا یک غار پُر شده از مواد مذاب زیر یک کوه مخوف را پیدا کنند. ماجراجوها می‌توانند معما حل کنند، با کاراکترهای دیگر صحبت کنند، با هیولاها بجنگند و آیتم‌های خارق‌العاده جادویی و گنج‌هایی گران‌بهایی را پیدا کنند.

با این حال، یک بازیکن دیگر، نقش راوی (Dungeon Master) را بازی می‌کند. راوی، ماجراهای مختلفی برای کاراکترهایی که تمام تصمیمات مانند این که کدام مسیر را انتخاب می‌کنند را خلق می‌کند. راوی بازی، ورودی به یک قلعه را به تصویر می‌کشد و بازیکنان تصمیم می‌گیرند که ماجراجوهای آنان چه کاری را انجام می‌­دهند. آیا ماجراجوها از یک پل بسیار خطرناک رد می‌شوند؟ آیا همدیگر را با طناب به هم می‌بندند که احتمال پرت شدن یک دیگر را کم کنند؟ یا آیا به کمک یک جادو از بالای این پل پرواز می‌کنند؟ سپس راوی تعیین می­کند که پس از تصمیمات بازیکنان چه اتفاقی برای کاراکترهای آنان می‌اُفتد. چون راوی می­تواند چندین تصمیم مختلف بگیرد هر ماجراجویی به گونه‌ای جذاب و غیر قابل پیش بینی خواهد بود.


در D&D هر چیزی ممکن است ولی این تاس است که تصمیم آخر را می‌گیرد.


بر خلاف یک بازی بر پایه تخیل، D&D به داستان بازی، پایه و قوانین می‌دهد و یک راهی برای تعیین کردن عواقب تصمیمات ماجراجو می‌شود. بازیکنان برای مشخص کردن این که آیا حمله‌ی آنها به هدف می‌خورد یا نه، یا این که در سفرشان آیا می‌توانند از یک صخره بالا بروند یا نه، یا آیا می‌توانند جان سالم از یک تیر جادویی نورانی به در ببرند باید «تاس» بریزند. در D&D هر چیزی ممکن است ولی این تاس است که تصمیم آخر را می‌گیرد.

بازی D&D تشکیل شده از یک گروه از کاراکترهاست که با هم، داستانی که راوی به آنها ارائه می‌کند را شروع می‌کنند. هر کاراکتر قابلیت و توانایی خاص خود را به شکل نمره توانایی، ویژگی‌های هر نژاد، تجهیزات و وسایل جادویی به گروه می‌آورد. هر کاراکتر به خاطر قدرت و نقطه ضعف‌های مختلف، با کاراکترهای دیگری تفاوت دارد. به همین دلیل بهترین گروه، گروهی است که یکدیگر را کامل و نقطه ضعف­‌های یکدیگر راپو شش می­‌دهند. ماجراجویان باید با یکدیگر همکاری کنند تا با موفقیت ماموریت خود را به پایان برسانند.

ماجراجویی قلب این بازی است، یک داستان با یک ابتدا، وسط و یک پایان. این ماجرا می­تواند توسط راوی نوشته شده باشد و یا از یک کتاب‌فروشی خریده شده باشد و برای کامل کردن نیازهای راوی تغییرات لازم را دیده باشد. در هر دو شرایط یک ماجراجویی، نیازمند یک پایه‌­ی خارق‌العاده است، حال چه یک غار زیرزمینی، یک قلعه­‌ی فروریخته، یک طبیعت بکر و وحشی و یا یک شهر شلوغ باشد. این ماجراها نیازمند یک سری کاراکترهای بسیار قوی هستند. مانند کاراکترهای ساخته شده توسط بازیکنان و چه کاراکترهایی که توسط کسی کنترل نمی­شوند (که به آنها اصطلاحاً NPC گفته می‌شوند). این کاراکترها می­توانند مشتریان یک مغازه، دوستان و یا دشمنان شما در طول داستان، استخدام شدگان و یا سیاه لشگر داستان بازی باشند. اغلب، یکی از NPC ها، یک جنایتکار است که دستور کار او بیشتر از یک اقدام ماجراجویانه است.


سه اصل مهم در ماجراجویی


در طول این داستان، کاراکترها با انواع و اقسام موجودات، اشیاء و شرایطی رو به رو می­شوند که باید به روش­های مختلفی از آن­ها عبور کنند. در بعضی از مواقع موجودات تمام تلاششان را می­کنند تا دشمنانشان را بکشنند و یا دستگیر کنند. در شرایط دیگر ماجراجویان با یک هدف مشخص در ذهنشان با موجودات دیگر (و یا حتی یک وسیله جادویی) صحبت می­‌کنند و بیشتر ماجراجویان وقتشان را صرف حل کردن معما، رد شدن از یک مانع، پیدا کردن یک شئ مخفی و یا حل وضعیت کنونی می­‌کنند. در همین حال ماجراجویان دنیا را می­گردند، تصمیم می­گیرند که از کدام مسیر حرکت کنند و درباره­‌ی حرکت بعدیشان فکر می­‌کنند.

ماجراها و ماموریت­‌ها در طول بازی، پیچیدگی متفاوتی دارند. یک ماموریت کوتاه، ممکن است چندین چالش ساده بیشتر نداشته باشد و بیشتر از یک جلسه بازی به طول نکشد. یک ماموریت طولانی شاید شامل صدها مبارزه، مقابله و چالش‌های دیگر باشد و چندین جلسه طول بکشد. معمولا در آخر هر ماموریت ماجراجویان به شهر و تمدن بازمی­گردند تا استراحت کنند و از غنایم سفر طولانی خود لذت ببرند.

ولی این آخر داستان نیست. یک ماجراجویی مانند یک قسمت از یک مجموعه تلویزیونی است که از چندین صحنه­‌ی جذاب ساخته شده باشد. و کمپین این کاراکترها مانند کل آن سریال می­‌ماند که از ابتدا تا انتها همراه با راوی پیش می­روند.

ماجراجویان توانایی انجام هر کاری که بازیکنان آن‌ها می­‌توانند فکرش را بکنند را دارند اما صحبت در مورد این سه اصل می‌تواند کمکشان کند. «جهان­گردی و اکتشاف»، «برخوردهای اجتماعی» و «مبارزه».




تاریخچه بازی

Dungeons & Dragons


نام D&D مخفف شده "Dungeons & Dragons" می‌باشد که یک بازی ماجراجویی-گروهی برای علاقه‌مندان به بازی‌های Board Game است.

در واقع D&D بازی‌ای به سبک نقش‌ آفرینی‌ست که اعضای گروه کنار میز بازی دور هم جمع می‌شوند و با توجه به قوانین بازی که توسط دانجن‌مستر (Dungeon Master) یا راوی اجرا می‌شود، بازی را پیش می‌برند.

اساس بازی D&D تخیّل بازیکنان آن است و هر بازیکن با توجه به شرایطی که در آن قرار می‌گیرد و توصیفاتی که دانجن‌مستر یا راوی بازی انجام میدهد، می‌تواند آن سکانس از بازی را در ذهن خود تجسّم کند و از بازی لذت ببرد.

اگر شما از محدودیت‌های زندگی روزمره خسته شده‌اید و تمایل دارید که فراتر از آنرا تجربه کنید تا هر کاری که دلتان می‌خواهد انجام دهید، حتماً تجربه این بازی برای شما یک پنجره جدید در این دنیاست.

بازی D&D آغازگر صنعت بازی‌های نقش آفرینی (role-playing) مدرن نامیده شده است.

این بازی در سال 1974 ابتدا توسط  (.Tactical Studies Rules Inc) منتشر شد. بعد از آن Wizards of Coast در سال 1997 بازی را مجدداً منتشر کرد و مثل بازی‌های ویدئویی در حال حاضر با بروز رسانی‌ها و نسخه‌های مختلفی همراه شد.

Dungeons & Dragons اصلی، که در حال حاضر به عنوان "OD & D" نامیده می‌شود، در سال 1974 منتشر شد. این بازی جعبه کوچکی داشت که شامل سه جزوه از قوانین و اطلاعات بازی می‌شد. این محصول به صورت آماتور تولید شده بود و فرض می‌شد که بازیکن با Wargaming آشناست. با این وجود، به سرعت محبوبیت آن افزایش پیدا کرد و نخست در میان Wargamerها و سپس محبوبیت آن در بین مخاطبان عمومی و مخصوصاً دانش آموزان کالج و دبیرستانی افزایش یافت. در طی اولین سال انتشارِ D&D تقریباً 1000 نسخه از بازی فروخته شد و در سال 1975 به 3000 نسخه رسید و در طی سال‌های بعد، میزان فروش آن به مراتب بیشتر شد.