TableTop

چگونه D&D‌ را با دوستانمان
شروع کنیم؟


کتابچه قوانین بازی


D&D نیز مانند سایر بازی‌ها شامل قوانین مختص خود می‌باشد، نحوه اجرای بازی، ساخت شخصیت، سرزمین‌های مختلف، جادوها و توانایی‌های کارکترها و ... بخشی از این موارد می‌باشند.

بازیکنان هر گروه برای آشنایی بیشتر از بازی لازم است که کتابچه قوانین بازی D&D را مطالعه کنند. گروه فانتازی (FUNTASY) برای شما این کتابچه را فراهم کرده است که می‌توانید آنرا از طریق لینک زیر دانلود نمایید.


دانلود کتابچه قوانین D&D Basic Rules

قوانین پایه بازی D&D از سه قسمت تشکیل می‌شود.

قسمت اول‌ درباره قوانین مورد نیاز برای ساختن یک کاراکتر است. در این قسمت اطلاعاتی درمورد نژادهای مختلف، گروه‌ها، پیش‌زمینه، تجهیزات و گزینه‌های شخصی سازی مختلفی که شما می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید، نیز داده می‌شود. خیلی از قوانین قسمت اول به قسمت دوم و سوم تکیه می‌کند.

قسمت دوم قوانین چگونه بازی کردن این بازی را توضیح می‌دهد که فراتر از قوانین ابتدایی توضیح داده شده در قسمت معرفی است. این قسمت نوع تاس ریختن شما، برای مشخص کردن موفقیت و یا شکست خوردن کاراکتر را پوشش می‌دهد و سه دسته وسیعی از فعالیت‌های داخل بازی (اکتشافات، برخورد و مبارزه) را توضیح می‌دهد.

قسمت سوم تماماً درباره جادو است. این قسمت ماهیت جادو در بازی D&D، قوانین استفاده از آن و مجموعه‌ای از جادوهای معمولی برای کاراکترهای جادوگر و هیولاهای داخل بازی را پوشش می‌دهد.



برگه کاراکتر


قسمت زیادی از ماجراجویی‌های بازی D&D در برگه‌ای به اسم برگه کاراکتر (Character Sheet) خلاصه و ثبت می‌شود و برای هر بازیکن به صورت جدا طراحی شده است و شامل اطلاعات کاراکتر ساخته شده توسط بازیکن می‌باشد و در واقع این برگه، هویت شما در بازی خواهد بود.

برای شما در زیر دو نوع نمونه از برگه‌های طراحی شده خالی جهت استفاده بازیکن‌ها قرار داده‌ایم که می‌توانید آنها را دانلود نمایید.


دانلود Character Sheet نسخه 1
دانلود Character Sheet نسخه 2

چگونه بازی کنیم؟


کافیه تعدادی از دوستان خود را برای یک ماجراجویی بی حدّ و مرز آماده کنید و از بین برنامه‌هایی که گروه فانتازی (FUNATSY) برای شما درنظر گرفته است، ساعت و روز دلخواه خود را به صورت آنلاین رزرو کنید و در کنار دوستانتان از بازی D&D لذت ببرید.

هم اکنون رزرو کنید


روش بازی کردن D&D، مراحل ساده زیر را پیروی می‌کند:

۱- راوی محیط را توضیح می‌دهد. راوی به بازیکنان می‌گوید که کاراکترهایشان کجا و چه چیزهایی دورشان است و یک سری اطلاعات ساده مانند این که این اتاق چند در دارد و یا چه چیزی روی میز است را به آن‌ها می‌دهد.

۲- بازیکنان توضیح می‌دهند که چه کاری می‌خواهند بکنند. بعضی از مواقع یک بازیکن برای گروه تصمیم می‌گیرد مثلا می‌گوید که "ما به چپ می‌رویم". و بعضی مواقع هر بازیکن کار خاصی می‌کند. مثلا اولی داخل گنجینه‌ای را می‌گردد در حالی که دومی در حال نگاه کردن به نشانه روی دیوار است و سومی حواسش به هیولاها است. بازیکنان نیازی به نوبت ندارند ولی راوی به همه‌ی بازیکنان گوش می‌دهد و تصمیم می گیرد چگونه این حرکات را تجزیه و برای هر کدام عکس العمل متفاوتی نشان دهد.

بعضی مواقع برطرف کردن درخواست‌های بازیکنان ساده و راحت است. اگر یک بازیکن بخواهد به سمت دری برود و آن را باز کند، راوی به راحتی می‌گوید که در باز می‌شود و چه چیزی داخل آن اتاق است. اما امکان دارد که در قفل باشد، یا یک تله مرگبار داخل زمین مخفی شده باشد و یا چندین شرایط خاص که شاید گذر از آن برای ماجراجو سخت باشد. در این شرایط راوی مشخص می‌کند که چه اتفاقی می‌افتد که معمولاً با تکیه بر تاس ریختن نتیجه آن مشخص می‌شود.

۳- راوی بیانگر نتیجه حرکت‌های ماجراجویان می‌شود. توضیح دادن نتیجه حرکت­‌های بازیکنان معمولاً بازی را به نقطه تصمیم‌گیری می‌رساند که همان مرحله‌ی اول است.

این الگو مشخص می‌کند که آیا ماجراجوها با دقت در یک خرابه می‌گردند، یا با یک شاهزاده بی ادب صحبت می‌کنند و یا در یک نبرد مرگبار با یک اژدهای قوی گیر افتاده‌­اند. در بعضی از شرایط مشخص، مخصوصاً نبردها، حرکت­‌ها و تصمیمات دقیق‌تر پیش می‌روند و بازیکنان و راوی هر یک طبق نوبت حرکت می‌کنند و تصمیمات خود را می‌گیرند. ولی در بیشتر مواقع بازی انعطاف پذیر است و با شرایط کنونی بازی یکی می‌شود.

بیشتر تصمیمات و حرکت­‌های کاراکترها در ذهن بازیکنان و راوی اتفاق می‌افتد که بر پایه توضیحات اولیه راوی از آن موقعیت است. بعضی از راوی‌ها دوست دارند از آهنگ، نقاشی و یا صداهای ضبط شده برای توضیح دادن و تفسیر آن موقعیت استفاده بکنند. بعضی از مواقع راوی‌ها از نقشه و مجسمه‌های کوچک برای نشان دادن فضا استفاده می‌کنند که این کار به بازیکنان کمک می‌کند، بفهمند که کجا هستند و چه چیزی دورشان قرار دارد.